click.click.click

Monday, April 25, 2011

hemothorax~~

assalamualaikum..
smoge semua pembace di dalam lindungan Allah.. (,") sedang pq recall balik syllabus2 utk final exam ni.. tibe-tibe, jumpela tajuk ni... HEMOTHORAX.. korang tau, knape tibe-tibe, pq wat entry pasal penyakit ni, selain sebagai info tambahan kat budak2 yang bukan amek bidang health sciences... ni la diagnosis Dr sebagai punce kematian arwah ayah pq setahun yang dulu 17.01.10... Encik Burhani Bin Sakimin...


gambar terakhir ibu dan ayah

hemothorax dengan kate mudahnye ialah pengumpulan darah kat pleural cavity and chest wall. penyakit ini adalah salah satu penyakit yang bole dikatekan need quick treatment r.. kalau masuk ED terus masuk red zone.. diberi KEUTAMAAN sebab it can be fatal. Puncanye? boleh jadi sebab radang paru-paru, trauma and lung cancer. Macam mane penyakit ni boleh terjadi?????


Pq terangkan dalam situasi ayah pq iaitu disebabkan trauma.. ayah adelah, sorang yang sangat2 suke main motor.. boleh kate nila hobi die.. bukan merempit ok?? ni yang berlesen punye, maen kat track nye sendiri.. seperti biase, ayah akan pakai helmet, body protection dan semua alat keselamatan.. ayah, seorang yang sangat berhati2.. tapi siapa tahu ajal dan maut... 

Pada tarikh tu, ayah terjatuh dari track dan tercampak setinggi kire2 tinggi sebuah rumah... dan dadanye terjatuh di atas batu.. buktinye, body protection yang ayah pakai patah 2.. dan ayah mengalami pendarahan dalaman yang teruk.. *dipetik dari cerita jiran pq, sebab pq xde mase tu... ayah segera di hantar ke hospital Kemaman oleh kawan2ny...

Akak ngan ibu terus pergi jumpe ayah.. *pq xde sbb di kolej mase ni, abang pon xde sebab belayar and adek, kat asrama.. ni semua dari cerita yang pq dengar mase pq balik ke rumah..

Di hospital, Dr cakap kat ibu:

"Tulang rusuk suami puan patah, mencucuk paru2. Terlalu banyak pendarahan berlaku. Dan ada juga pendarahan dalam perut serta di bahagian kepala. Kami sedang berusaha untuk stabilkan suami puan. Pembedahan tidak dapat dilakukan selagi keadaan patient tidak stabil. Buat masa ni, keadaan suami puan tidak stabil. Jadi, banyakkan bersabar dan doa ya".

diagram pengumpulan darah kat paru2

pendarahan yang berlaku akan terkumpul kat pleural cavity dan chest wall.. Sekaligus, bagi tekanan kat organ2 lain yang berdekatan untuk berfungsi dengan baik.. hasilnya, paru-paru xleh exchange gas dgn baik dan jantung xleh pam darah dengan sempurna.. jadi, immediate treatment perlu diberi... iaitu..... insertion of chest tube.. 


fungsi chest tube ni untuk keluarkan darah yang ade kat pleural cavity or chest wall tu... dalam situasi ayah, Dr ambil keputusan untuk masukkan chest tube ini, tetapi, disebabkan pendarahan yang terlalu kronik, Dr x sempat nak buat... condition ayah semakin merundum... heart rate, dan blood pressure turun mendadak... * tanda2 seseorang di hujung hayatnye.. berdasarkan pengalaman pq jadi student nurse practicle, berada di sisi seseorang yang dihujung hayatnye..

Akhirnya,kire-kire setengah jam lepas tu 9.53pm.. ayah pergi disisi akak dan ibu, akak sempat mengajar ayah mengucap berkali2.. akak seorang yang tabah.. pq??? hanya dapat tahu mase ayah dah xde.. mase tu pq kat kolej, ibu, akak, jiran2, sume cube nak btau pq.. tapi pq x prasan sebab pq silent hp.. tah mcm mane bru pq sedar ade berpuluh misscalled kat hp.. terus tepon ibu, dengan suare ibu yang teresak2, ibu bagitau ayah da xde.. air mate trus kluar menitik2, x tabah langsung... huhu.. pq sampai kat umah dari kolej pukul 4 am dengan bapak saudare dari banting.. sampai je kat umah, pq terus peluk ibu yang da tunggu kat depan umah.. 

bile pq masuk, pq nampak sekujur tubuh kaku.. yang seakan2 senyum... ayah nampak tenang sangat.. tapi, pq xleh tengok.. terus masuk bilik, nangis puas2.. huhu.. macam budak2, lepas da ok sikit, amek surah yassin, duduk kat sisi ayah... bacekan yassin untuk ayah.. lepas tu, pq cium ayah, peluk ayah buat kali terakhir... huhu.. cepat sgt sume ni...rase cam baru semalam.. 
tapi, da setahun lebey... semoga ayah tergolong dalam golongan orang2 yang beriman.. Al-fatihah..
  Al-Ankabut,   29:57
Setiap yang bernyawa akan merasakan mati. Kemudian hanya kepada Kami kamu dikembalikan.  
ayah tau, anak ayah yang degil ni, sayang, rindu sgt kat ayah.. time kaseh ayah!!1 sebab nape pq nak jadi nurse dulu ialah nak rawat atuk pq, Ahmad Basir Bin Ahmad yang sakit teruk, tapi x sempat... then, nak rawat family, tapi ayah, pq x sempat.. ade hikmah disebalik segalany.... insyaAllah.. 




nila antare gamba terakhir yang diambil mase arwah pegi Bandung bersame akak..




p/s: hargailah ibu bapa anda selagi ada... sebab kite tak tau, ape akan jadi.. dalam sekelip mate je, kite bole kehilangan mereka.. semoge menjadi anak yang soleh, solehah...

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...